Hartcoherentie

Meer veerkracht dankzij hartcoherentie!

Een wetenschappelijk onderbouwde methode om zelfstandig stress te leren beheersen.

Heb je het gevoel dat er te veel van je verwacht wordt? Heb je het te druk en nood aan meer energie? 

Dan is deze training iets voor jou! De effecten zijn meetbaar en onmiddellijk zichtbaar via biofeedbackapparatuur. Het zorgt voor meer veerkracht en minder stresshormonen, een dalende bloeddruk en een betere weerstand!


Onze gedachten, onze emoties én onze ademhaling bepalen onze hartslag. Het is heel normaal dat ons hart niet altijd op hetzelfde ritme klopt.  Ons hart versnelt en vertraagt voortdurend. Dit heet Hartritmevariabiliteit (HRV). Bepaalde zorgen en stress doen onze hartslag versnellen. Als er dan geen ontspanning volgt, is er geen balans meer in onze HRV. 
Onze HRV is dan chaotisch en schokkend.

HRV chaotisch en schokkend

Via onze ademhaling en vooral de focus erop, kunnen we ons hartritme en hierdoor onszelf opnieuw in evenwicht brengen. Hart coherentie is die optimale toestand in het lichaam waarbij het hartritme regelmatig versnelt en vertraagt.

HRV bij focus ademhaling

Op dat moment zal de ademhaling en de hartslag zich op elkaar afstemmen. In het lichaam komen andere hormonen vrij, waaronder DHEA (het verjongingshormoon). Dit is een hormoon dat veroudering, geheugenverlies, vermoeidheid en burn-out tegengaat. Op deze manier krijg je meer veerkracht ten opzichte van stress.

Wat doet het hartcoherentie programma met jou?

Het programma biedt eenvoudige, praktische en overal toepasbare (ademhalings)technieken en vaardigheden om bewust te zijn van je stress en emoties, ze te beheren en te sturen.

In welke mate je hart coherent is, meet je met biofeedbackapparatuur die je verbindt met je pc, smartphone of tablet.

Tijdens de oefeningen lees je de HRV af en pas je indien nodig de training hierop aan.

Hoe hoger je hartritmevariabiliteit, hoe weerbaarder je bent om met stress om te gaan.


Het is wetenschappelijk onderbouwd en wordt succesvol ingezet bij o.a. 


  • stress
  • burn-out
  • faalangst
  • concentratieproblemen
  • hyperventilatie
  • omgaan met angsten
  • overprikkeling
  • hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • hoge bloeddruk (stressgerelateerd)
  • slecht slapen
  • chronische pijnen
  • chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
biofeedback oefening

Wil je zelf er graag zelf mee aan de slag gaan? Neem dan zeker contact voor het maken van een afspraak of bijkomende informatie. Je kan ook deelnemen aan een groepsprogramma, als je graag in groep leert. De volgende data vind je in de agenda

resultaten met oefenen HearthMath technieken

In welke domeinen zetten we onze training in?

Voor iedereen die een stressgerelateerd beroep uitoefent (politie, managers…), complementair met geneeskundige behandelingen, in het onderwijs, in de sportwereld, bij burn-out, voor coaching in organisaties …

Extra voordelen :

  • eenvoudig toe te passen en korte trainingsperiode
  • korte oefentijd per dag (3 keer 6 minuten of 2 keer 10 minuten)
  • meetbaar tijdens de training
  • je neemt zelf het heft in eigen handen
  • minder ziekteverzuim

+32 (0)494 91 56 19

info@hoofdweg.be

Deze website gebruikt cookies. Door deze site verder te bezoeken, ga je akkoord met het gebruik van cookies.

Accepteren